شهود
کسانی که طالب رسیدن به خدا هستند فراوان و پویندگان این راه بسیار کم . انسان نباید خود را تشبیه به عرفا کند و سعی کند در ظاهر مانند آنها یاشد بلکه باید سعی کند مراحل مقدماتی را آرام آرام طی کند تا به مرور زمان به جایی برسد که روح و جان و روانش با هم یکی شود .ابتدا باید سعی کنیم حد خود را بشناسیم و اگر بلندپروازی کردیم بدون خمیرمایه و جوهره باطنی به هیچ جا نمی رسیم اما با تلاش برای رسیدن به بالاترین درجات عبودیت بدون تلاش رنج هم رزق مادی و معنوی انسان می رسد اما شرط رسیدن به این درجه کشتن نفس است که باعث شکوفا شدن عقل می شود زیرا بدون عقل طی مراحل مقدماتی و رسیدن به عشق محال است با کشتن نفس وجودت را زنده می کنی و به گوهر وجودی خودت می رسی و با نور تو عالم منور می شود و به درجه خلیفه اللهی می رسی در واقع نفس و شهوت قاتل عقل است اگر انسان از عقل استفاده کند مرتکب هیچ گناه و اشتباهی نمی شود و تا وقتی که بندگی نفس را می کنیم عقل ما اسیر است .
برای رهایی از زندان تن و چشیدن ارزاق معنوی انسان باید درک کند که انسان است و باید از قوه های خدادادی استفاده کند این مرحله بیداری از خواب غفلت است بعد با استمرار در فرمانبرداری از خداوند انسان خودش را به عالم بالا وصل می کند و وارد عالم مجردات می شود و جانش به جانان وصل می شود در این مرحله باید با توکل به خداوند به خدا حسن ظن داشته باشد وقتی حسن ظن پیدا کرد داوند دستش را شخصا می گیردو خداوند به مقار حسن ظن ش به او لطف می کند و انسان کامل کسی است که از این راه به رزق ارواح دست پیدا کرده و به نور خدا وصل شده و همه وجودش به عشق خدا زنده است در این مرحله ارزاق معنوی به این انسان عشق پیدا می کنند و با عجله به سمت او می آیند اینجاست که انسان فقط و فقط باید به خدا توکل کند اگر در توکل به کسی دیگر هم امید داشت این خود شرک است حالا ببینیم چند درصد مردم جامعه مشرک هستند در ابعاد مختلف اینکه در مسایل اقتصادی مدیران ما ضعف دارند نمی توانند به خودکفایی برسند و می گویند باید به غرب و شرق تکیه منیم این شرک است . اینکه در موضع گیری های سیاسی در تصویب لوایح تکیه به دشمن می شود همه شرک سیاسی است . چند درصد جامعه مثل امام خمینی (ره)آنقدر متکی به خدا بودکه وقتی امت در حال خطر بود گفت آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند این از آثار عبودیت است .
اصل قدرت انسان از توکل به خداوند است و باید اخلاص خود در توکل را با مبارزه با تفکرات و بدعت ها و زشتی ها به خدا ثابت کند در اینصورت خداوند طبق وعده اش به ما کمک می کند از آثار توکل عدم خستگی است.انسان بدون سختی به غایت ملوب نمی رسد در این سختی ها با توکل سختی ها آسان می شود و همه چیز لذت بخش می شود اینجاست که امام خمینی می فرمایند اگر این جنگ بیست سال هم طول بکشد ما ایستاده ایم ما را از شهادت می ترسانید ! این یک دیدگاه الهی است که سختی ها را آسان می کند .
مرحله سوم عبودیت چگونگی برخورد با بلاها و مصیبات است خداوند ناکید کرده است که ما شما را مورد آزمایش قرار می دهیم و این آزمایش برای دیدن عملکرد بندگان در این شرایط است و خداوند بر حسب صبر تواضع و فروتنی در برابر بندگان خدا بر حسب اخلاص آنها در برابر بلاها به آنها اجر و پاداش می دهد که این ضرورت امتحان الهی را می رساند . قاعده الهی این است به همان اندازه که به ما نعمت داده از ما بازخواست می شویم و به اندازه ایمانمان مورد آزمایش قرار می گیریم . و شیوه های آزمایش یکی ظاهری است با اسباب ظاهری و دیگری برمی گردد به نیات و تفکرات ما مثلا اسرای جنگی ما همه اسارت کشیدند اما آیا مراتب عرفانی همه یکسان بود؟ هرکس بر اساس معرفت بر حسب نیت و تفکراتش مقامش بالا رفت عده ای هم خاین شدند یا پشیمان شدند و شکوه داشتند
By Ashoora.ir & Night Skin